Nyheder
Seneste opdatering

Ultimo 2009
Turen til Kaitum var en på mange måder fantastisk tur. Vi var 2 mand i solo-rafts. Luksus med sin hele personlig guide, som bevirkede at jeg kunne påvirker turens indhold lidt og at vi kom lidt mere tæt på hinanden, når man kun er 2 personer af sted. Da vi begge havde rimelig fos-erfaring, erfaring med vildmarksliv og Frank kendte floden godt, så havde vi rigtig god tid, hvilket altid er dejligt. Lærte mange tricks om at fiske, særligt at der skal fiskes i løbet af dagen og at fiskestangen skal være fremme i kanoen hele tiden. Og ingen svømmeture. Nordsverige kan anbefales selvom det ikke er helt så øde som Canada, men på floden og ude i fjeldet er det jo det samme. Super tur og Frand Feldmann kan klart anbefales. Så er du i gode hænder - og særligt, hvis du ikke er så øvet.

Medio 2009
Skal på tur på Kaitum Elven 20 km syd for Kiruna i Nord-Sverige. En 10 dages kombineret vandre-fiske-kanoraft-tur. Vi bliver 2 personer. Jeg kender ikke ham jeg skal med, så der er nye spændende udfordringer. Det er en tur, som jeg har købt mig på. Dejligt ikke at skulle arrangere kanoleje, udflyvning, lave kort, ordne medicinkasse og købe proviant ind.

For-sommer 2009
Har lige være på øvre Emå sammen med Tsichu drengene. Det var en dejlig weekend på helt roligt vand. Fandt ud af, at der absolut ikke er noget fos på dette stykke, så hyggepadling kan ligeså godt være nær Göteborg.

Primo juni 2007

Skal på en ny tur med Gert. Denne gang til Hardangervidden i Norge. Det bliver fedt.   Elven starter i 1200 m og slutter i 900 meters højde, så det kommer til at ligne Tsichu River en smule - håber jeg. Længden er ca. 68 km.

Det bliver en udfordring at prøve noget nyt. 2 mand alene afsted har jeg ikke prøvet på en længere tur før. Vi har heldigvis alt udstyr og egen kano, men en smule nyt udstyr kan jeg vel finde på - få brug for.

Vi skal bære kano mm. ca. 5-10 km. for at komme ind til floden, så Gert har allerede sadt mig under administration mht. mængden af ting, som jeg kan have med

Jeg har netop modtaget en udstyrliste fra Gert i dag, så selvom der ikke er lang tid til vi skal afsted, så synes jeg alligevel at vi er i god tid.

------------------------------- o0o ----------------------------

21. oktober 2006
Er blevet kontaktet af en Bornholmer siden sidst. Et friluftsmenneske med stor erfaring fra kanosejlads i nord-skandinavien og Finland. Han overvejede at tage til Mountain River, hvilket kun kan anbefales. En god bjergflod med udfordringer uden at være alt for teknisk. Der er også rimeligt dyreliv. Vi fik en god snak, men han glemte desværre at sende hans e-mail adresse til mig, men jeg håber han vender tilbage.

Er begyndt på en turbeskrivelse, hvilket bringer mange minder tilbage. Godt at sætte ord på tingene. Inden længe kan resultatet ses på hjemmesiden.

22. september 2006
Så er det tid til at se fremad. Der sker mange ting, som gør overvejelserne om en ny tur 2007 meget nærværende. Gert og jeg har talt om en drømmetur -  en "Rock Garden - tur" til Natla River og Nahnni Rock Garden. hvor vi flyvers fra den ene til den anden flod.

Men alle muligheder er åbne. Erfaringsmæssigt er det godt at tage afsted kort tid (få år) efter sidste tur, således at alle de praktiske ting er nærværende, hvilket gør planlægningen af næste tur meget nemmere.

Jeg vil derfor meget gerne kontaktes af personer, som går med drømme om en kanotur til Canada - uanset hvad planerne går ud på. Pt. er der ikke andre potentielle deltager end mig. 


NY KANOEKSPEDITION OVENFOR OG LIDT HISTORIE 
---------------------------- o 0 o ------------------------------------
TSCIHU OG KEELE RIVER TUR 2006 - NEDENFOR

18. September 2006
Vi har haft afholdt en meget vellykket billed weekend. Dejligt at se de andre og deres billeder. Billederne supplerede hinanden helt perfekt. Med 4 fotografer får man mange vinkler på den samme situation, samt billeder fra stort set alle dage, og rigtig mange billeder af det samme.

Vi fandt ud af, at teknik også kan være et problem efter turen. At få lavet billederne i digitalt format kan være svært - især i Jylland!!

Vi fik talt turen tyndt, men vi er slet ikke færdige endnu.

Vi fik også udvekslet diverse souvenirs fra turen. Da vi var i Norman Wells besøgte vi museet, som primært har ting om Canol Heritage Roads tilbliven. Men vi glemte at købe filmen om Canal Road. Vi så også en film fra Mountain River på museet. Jeg kontaktede museet for at høre om jeg kunne købe en kopi af disse film. De var ikke til salg, men mod en donation til museet ville de lave en kopi til mig. Så jeg har doneret 100 CAD til museet og har fået filmene tilsendt. Fedt. 

Filmen om Canal Road er en gammel amerikansk film fra krigens tid, så den er lidt farvet i sin fremlægning, men meget sigende om de hårde forhold, som CANOL blev bygget under.

Har lagt mine billeder ind på hjemmesiden.

25. August 2006
Så er vi vel hjemme. Det har taget lidt tid at "fordøje" turen, og det er vist endnu ikke helt gået op for mig, hvilken tur vi har haft. Det skal de lange vinteraftener være med til.  

Turen var og helt fantastisk. Den levede på alle måder op til mine forventning og lidt til, og bød på en fantastisk udkørsel til floden via North Canal Road, vildt vand og rock garden på Tsichu River, oplevelsen af vildmark, godt kammeratskab, fysiske udfordringer, utrolig hurtig medstrøm på Keele River, sygdom, følelsen af at have overskud på turen og meget mere. Jeg kan blive ved. I tiden fremover vil jeg løbende opdatere hjemmesiden med diverse praktiske oplysninger vedrørende turen, og med tiden vil en dagbog også finde vej.

En vigtig ting for at turen blev så god kan bla.  tilskrives den planlægning vi hver især havde lagt i turen hjemmefra. F.eks. Gert's planlagte tur op ad det eneste bjerg i Canada uden vand, Per og Gert's planlægning af proviant (på et tidspunkt var jeg bange for at jeg var kommet i vægt-vogterne klub - alt skulle vejes), km-angivelser på kortene, Jesper's fiskenet. Jeg havde nær glemt Per's ovn og jeg kan blive ved. MEN ikke mindst det, at vi som grupper havde så mange forskellige kompetencer at spille ind med, og psykisk komplementerede hinanden godt, således at vi undervejs gik ind og "gik foran" på skift uden at der blev talt om det.

Endelig skal det ikke glemmes, at Jesper var ny i gruppen. Han passede imidlertid perfekt ind i gruppen og ikke mange kunne have gjort det på sammen måde, og således at det virkede, som om, han altid havde været med. 3 personer, der har været på tur så mange gange som Gert, Per og jeg, har udviklet nogle "usynlige" vaner, som det kan være svært for en ny person af falde ind i, men det gik uden problemer.

Vi har aftalt billede weekend (mindre kan ikke gøre det) den 8. og 9. september. Efter denne dag vil de bedste billeder blive lagt ud på hjemmesiden. Jeg glæder mig allerede til at få talt turen "tyndt". Det vil ikke være "wast of walking" at komme denne dag.

Det kan allerede her afsløres, at der vil være gaver til dem, som kommer. Jeg vil ikke løfte sløret for mere. MEN en af dem er særligt indhentet fra Canada og jeg håber, at den når frem inden.

Har siden hjemkomsten sendt takkemails til Up North Adventures m.fl. så alle formalia er på plads.

Har købt en DVD-brænder, så jeg kunne brænde billeder på en CD til de andre deltager. Håber de når at få deres billeder klar. Kæmper stadig med teknikken på video-redigering, men det lykkedes vel til sidst. Der skal åbenbart vær lidt teknik at kæmpe med hele tiden.  

22. Juni 2006
Så er det afsted. Inden jeg tog til lufthavnen var jeg lige en sidste gang inden på Yukon vejvæsens hjemmeside. Stor var overraskelsen. Canal Road er åben hele vejen. Hvis jeg var guide, ville jeg have sagt, at det var godt planlagt, men det er jeg jo ikke.

20. juni 2006
Kilroy har arbejdet hele dagen på at finde ud af at Jesper godt må have 2 x 23 kg bagage med selvom, der står 20 kg. på billetten. Det er åbenbart en intern fast kode uden betydning, det der står i billetten. Så fik jeg opklaret hvordan e-ticket virker. Måsker er jeg old-fashioned, men en grøn billet i hånden ved man hvad er.

Har talt med Gert på sattelit-telefon i dag. Det virker, så hvis du vil ringe er det 00881621415217. Jeg ved ikke om der er mobilsvar.

Sendt mail til Frank Pope om salg af kanoer. Det ser svært ud, men alt er nemmere og prisen på kanoerne lavere, når vi er kommet frem.

Har fået frisyre som B.S. Christiansen i dag.

19. Juni 2006
Fik sidste info fra vejvæsnet i Yukon. De kan ikke give individuel info, så det gav ikke så meget

Fik set på overnatning i Whitehorse. Koordinere med de andre i morgen.

Gert er begyndt at læse det med småt, så han fandt ud af at Jesper måske kun må have 20 kg bagage med. Undersøges i morgen

Har forsøgt at finde en der kan sende kanoerne hjem til Danmark fra Norman Wells via "Doing Business in Norman Wells". Det lykkedes desværre ikke

18. Juni 2006
Endelig fik jeg fat i Frank Pope. Han kan godt sejle os fra Fort Norman til Norman Wells, hvilket lettede lidt, så er det på plads. Hans e-mail havde været ud af funktion i en måned!!! Bruger han mon TDC!

Har fået det udstyr til førstehjælpskassen, som jeg skulle skaffe med lidt hjælp fra min far. Tak for det.

17. Juni 2006
Har fået kanoerne endelig på plads, Old town 169 med spray skirts til den aftalte pris

16. Juni 2006
B.S: Christiansen kan godt gå hjem og lægge sig. Vi går til hans læremester for råd. Så Gert og Jesper har været til et 4-5 timers komprimeret nødhjælps kursus i ikke at tabe hovedet, hvis der skulle ske en ulykke.

15. Juni 2006
Highway 6, the Canol Road, is open to km
413 (MacMillan River #1) . Soft shoulders and rough sections will be encountered throughout. The Pelly Barge is now in operation from 8:00 am to 12:00 pm and from 1:00 pm to 5:00 pm daily.

Der er fra MacMillan River 150 km til grænsen mellem Yukon og NWT og ca. 25-30 km herfra til Tsichu Creek. Nu begynder det at ligne noget

14. Juni 2006
Blev færdig med lamineringen af det første sæt kort. Begynder at få sære mails. Jeg spiser 150 g havregryn eller 200 g. musli. Drikker xx gram kaffe osv. hvor meget spiser du? Jeg var lige ved, at tror at jeg var kommet i vægtvogternes klub.

13-14. Juni 2006
Forsøger at få fat i Frank Pope, men det har vist sig at være svært. Har haft kontakt til receptionisten for Normann Wells!!! Ja, en sådan findes. Hun har givet mig nye numre til Frank Pope, men jeg synes stadigvæk ikke det virker, så nu har jeg scannet min mail og bedt hende give den til Frank Pope. Så håber jeg på respons.

13. Juni 2006
Har i dag gennemgået alle fly-billetter. De er ok, skal lige finde ud af, hvordan en elektronisk flybillet virker.

Har sendt mail til Up North Adventures, hvor jeg bekræfter at vi nu ønsker 2 stk. Old Town Discovery 169 canoes med nye sæder. Vi gider ikke plastice-sæder.

1-8. Juni 2006
Testede min Pelican-case til foto-udstyret. Den var utæt. Fandt langt om længe frem til en ny U-ring hos Friluftsland. Kostede 24 kr. så intet problem. Men det blev Peli-can-casen blot endnu mere utæt af. Har i stedet købt en ny hvid lille 3 liters tønde med rødt log til 99 kr. i spejder-sport.

ca. 5. Juni 2006
Per og jeg har kæmpet lidt med vores sollar-oplader udstyr. Vi havde lidt problemer med at få lodningerne til at holde. Hvad gør man så? Køber en ledning, der er færdig til 39 kr. og klipper den over. Vi indrømmer ikke gerne, at vi herefter havde lidt problemer med at få strømmen til at løbe gennem begge ledninger. Men hvem kunne vide, at kun den ene af sidepolerne i han-stikket var strømførende. Dvs. det var ret svært at måle strøm på den anden. Dertil kom, at vi havde strøm før vi satte kabelskoene fast på minus, men bagefter ingen strøm. Måske lyder det lidt teknisk, men det lykkedes.


ca. 1. juni 2006
Færgen i Ross River er åbnet

18. maj 2006
Vi er nu 4 mand. Fedt. Jesper Enager har sagt ja til at deltage. Har købt padlehjelm og har mailet med Up North Adventuren mht. betaling af deposita for udkørsel og kanoer.

16. maj. 2006
Har i dag modtaget flybilletterne og rejseforsikringsbeviserne.

15. maj 2006
Gert mener, at vi måske har fundet en 4.mand til vores tur. Det vil være rigtigt fedt, hvis det var tilfældet. Han skal lige tænke et par dage.

12-14 maj. 2006
Har været på træningstur på Emåen. Det var fedt. Har aldrig set så meget vand i åen. ca 65 m3/sek. Prøvede at padle solo for første gang. Det gik fint. Et rigtig god oplevelse. Det skal prøves igen.

Vi fik talt om en masse praktiske ting, som vi skulle have koordineret til turen, så vi kun medbringer en ting med af hver. Arbejde på nogle pakkelister nu. Overvejer et 3-mands telt, da dette vil gavne fællesskabet på turen, men sikker også givet et højere niveau af "højtlæsning" i teltet.

Prøvede solar laderen direkte på en mobil-telefon. Det gik som ventet. Laderen gav ikke stabil strøm nok, så derfor er vores løsning med batteriet bare perfekt.

10. maj 2006
Har i dag modtaget Solar laderen. Det gik hurtigt.

7. maj 2006
"Vildmarkstur - nu med 220 volt". Har talt med Anders Kjøller, som  har løst vores batteri-problem. Jeg fandt Solar laderen og Anders udtænkte det tekniske. Rart at han skulle afsted først, så han skulle udtænke en løsning nu, som vi kunne bruge. Har derfor allerede bestilt solar laderen. Købt hos Länskartan i Sverige, da det var det billigste sted, så vidt jeg kunne se. Svenske kroner hjælper jo lidt.

6. Maj 2006
Har i dag skrevet til Frank Pope om Taxi Boat fra Fort Norman til Norman Wells. Havde svært ved at finde hans mødested på mit kort. Måske kender han nogen, som vil købe en kano.

Har i dag talt med Gert og Per om næste weekends træningstur til Sverige.

Har siden 12.1.2006 sendt 155 mails rundt i Danmark og 106 mails til Canada om denne tur.

5. maj 2006
Har clearet betaling af deposita med Up North Adventures. Så der er ikke mange mails igen, før der er købt kanoer og endelig udkørsel. Skal have sendt mail til Frank Pope igen om hjemturen.

Nu mangler vi kun det 4. mand til turen for at det vil være perfekt.

4. maj 2006
Fik her til morgen mail fra Up North Adventures. De kunne klare udkørsel den 24. juni og var meget flexible på kanoerne og faktisk også i relation til udkørsel og kanohjul. Det var dejligt.

Vi taler om at bruge en ATV Quad som back-up på udkørslen. Den er en mini strand buggi.

Nu har vi booket og betalt flybillettet, hvilket betyder, at vi nu for første gang kan sige at turen er en kendsgerning.

3. maj 2006
Gert havde fundet en rejse den 27. juni, men det passede ikke helt ind i det tidligere aftalte, så jeg gik i gang med alternativ booking. Vi kunne heller ikke sige ja, da vi ikke vidste om vi kunne blive kørt ud denne dag.

Fik Kilroy-Travels, Dida til at booke en anden rejse med udrejse den 22. juni 2006. Hun var noget mere kreativ end hendes kollega, som jeg tidligere har talt med. Det tog 25 min. og billetterne kostede 12.489 kr. excl. forsikringer, som kostede yderligere 1500 kr., dog skal vi have en overnatning i Vancouver, men i forhold til den samlede pris, var der plads til en overnatning i budgettet. Havde også et tilbud fra MyPlanet, men de kunne ikke matche prisen.

Har sendt mail om ny udkørsel og kanokøb til Up North Adventure.

30. april 2006
Gert og jeg har kikket på alternative ruter via en portage. Via Inlin og Little Bear River er det muligt, at sejle direkte ind i Fort Norman, men det er en portage på 30 km.

Via Twita River og stik nord er det via Carcajou River muligt at padle forbi Norman Well og ende næste ved Mountain Rivers udløb. Igen en portage på 30 km. Det er faktisk muligt at stå af Carcajou River og hike af Canol Heritage Trial og gå!! ind i Norman Wells, det er faktisk også muligt at padle det sidste stykke. Måske en yderligere portage på 10 km.

27. april 2006
Er gået i gang med at booke fly-billetter.

23. april 2006
Fandt turen på Google Earth. Det ser fedt ud. Det er en lang køretur. Floden ser rigtig spændende ud, der hvor Tsichu og Keele løber sammen.
Var inde og undersøge vores træningstur i Sverige.

22. april 2006
Fik endelig svar fra vejvæsnet i Yukon. Fandt via deres henvisninger en statistik, som siger at færgen i Ross River normalt er åben fra 20. maj og at den aldrig har været åbnet senere end 10. juni. Det var positivt. Vedligholdelse efter Ross River sker dog i takt med tid og ressourcer.  

20. april 2006.
Alle vores potentielle 4. personer er pt. faldet fra, så vi har brugt en del tid på at lave diverse opslag, samt at være rundt i diverse friluftsbutikker og hænge opslag op.

18. april 2006
En dag med mest gode nyheder. Der, hvor vi køber kanoerne, kan vi også blive transporteret ud til floden, og det er muligt at købe spray covers. Så nu skal vi i gang med lidt købmandsskab. Der er i øvrigt 4 forskellige selskaber, der kan køre os ud nu. Så tingene falder lidt i hak.

17. april 2006
Udflyvningen er blevet ca. 1.000 kr. dyrere pga. at vi har rykket turen en uge. Turen blev rykket en uge for at sikre at vi kunne køre så langt som muligt af vejen. Dertil kommer, at det er problematisk med hjemflyvning til en rimelig pris / plads på flyet. Det haster med en 4. mand, som giver endeligt tilsagn.

16. april 2006
Vi har måtte rykke turen en uge til den 23. juni 2006, da det ellers ikke var sikkert at det var muligt at køre på the North Canol Road.
Desværre betød det at vi skal finde en ny transport mulighed, da Yukon Wide var fuldt booked

2. april 2006.
Har i dag oprettet denne hjemmeside. Det er nu sikkert at turen gennemføres.