Turbeskrivelse
Oversigt over turen
Turen i hovedtræk
Turen foregår i det nordlige Canada. Vi starter i det vestlige Canada i Yukon og ender i Northwest Territories. Fra Whitehorse i det centrale Yukon til Norman Wells i det nordlige Northwest Territories.

Vi flyver til Whitehorse, hvor vi skal afhente de kanoer mm., som vi har købt. I Whitehorse skal vi bruge en dag til at købe proviant, fiske- og våbenlicenser mm.

Vi skal køre via The Canol Road over bjergpasset i Mackenzie Mountains, som ligger på grænsen mellem Yukon og Northwest Territories. Vi vil blive kørt så langt der er muligt, og derfra bærer vi kanoer mm. de sidste kilometer til vi når floden. Herfra skal vi padle på floderne Tsichu River, Keele River og MacKenzie River indtil vi bliver enten sejlet eller fløjet det sidste stykke fra omkring Fort Norman/Tulita til Norman Wells.

Billederne du ser på denne hjemmeside er primært fra en tur til Mountain River, NWT, 1991. Billederne afspejler noget af det, vi kan forvente at opleve.
Canol Road, Highway 6
Køreturen - The Canol Road
Vi skal transporteres i en Van med 4-hjulstræk via The Alaska Highway fra Whitehorse til Johnsons Crossing og The Canol Road, først The South Canol Road fra Johnsons Crossing til Ross River og derefter fra Ross River via The North Canol Road (Highway 6) mod Mackenzie Mountains og MacMillan Pass (239 km). Kanoerne transporteres på taget af Van'en. 

Der er ca. 360 km fra Whitehorse til Ross River og ca. 265 km fra Ross River til Tsichu River.

The Canol Road er en jordvej, som kun er åben om sommeren. Vejen vedligeholdes rimeligt i Yukon, men efter MacMillan Pass har vejen ikke været vedligeholdt siden 1945. MacMillan Pass ligger i 1366 meters højde.

Vi bliver kørt så langt, det er muligt og det er forhåbentligt helt frem til, hvor Tsichu River begynder. Hvis det ikke er muligt at kører hele vejen, har vi en god gå-tur med alt vores udstyr og proviant foran os. I bedste fald bliver gåturen ikke så lang.

"It should be possible to drive behind the Mac Millian Pass, appr. 5 km far away from the Tischu River. It's around 500 km from Ross River on the North Canol Road."

"Until the late 1980s, it was still possible for automobiles to reach some 15 miles (24 km) into the N.W.T., up to the second crossing of the Tsichu River. At the first crossing of that river, vehicles had to ford the river, since the wooden bridge from 1943 had long since collapsed. Since a washout occurred around the MacMillan Pass in 1987 or 1988, only the Yukon side is passable, as it was repaired by the Yukon government."


Der er en vis usikkerhed knyttet til køreturen, da der endnu ikke er nogen, der kan sige noget om vejen og broernes beskaffenhed efter vinteren, førend i ultimo maj. Både vej og broer kan være skyllet væk eller vejen kan været spærret af træer. Heldigvis har vinteren ifølge de lokale i både Yukon og Northwest Territories ikke været så hård i år. Men, som han siger:

"Today I spoke to Highway & Maintenance responsible person for the North Canol Road. The road will be maintained until June 30 th, 2006. He said that there is no garantee before June 30, 2006 for an access on the road.

On the beginning of June I get an update about the road condition. Last year there was so much melting water that part of the road are removed by the water. Last year they have to bring in more than 60 Trucks with fill to rebuild the road.

Dertil kommer, at det ikke er en tur, som de kører så tit, men troen på, at det kan lade sige gøre er 100%. Som vores "chauffør" siger

"We have a 4x4 7 Passanger VAN and carry the canoes on the roof. There is no problem to go there with one of our vehicles.

It's a couple years ago that I drive to the end of the North Canol road, near the point where the trail starts."

I mangel på kendskab til de lokale forhold, foreslog jeg vores "chauffør", at han kunne medbringe en motorsav, da vi havde en deltager, som var rimelige god med en motorsav. Hertil svarede han:

"This winter there was not so much snow in the Yukon. For that reason I think all bridges are in good conditions, but you never know. After Ross River we have to cross about 10 to 15 smaller Creeks. Evertime when I drive clients on the North Canol Road to the Mac Millian Pass I carring a chainsaw and other equipment with me, that's no problem.

Sorry, but I didn't know of anybody who did that trip before."

Sådan! En motorsav svarer vel til, at vi andre har et reservehjul.

Vores chauffør kommer fra  www.upnorth.yk.ca
Ground Transportation Sit back and enjoy the trip while our fully qualified, friendly and knowledgeable Yukon driver transports you from your hotel / campground to your river put-in point. The trip will give you an excellent opportunity to see more of the Yukon's wildlife and beautiful scenery and a chance for you to ask any last minute questions.
Vedligeholdelse The Canol Road
Vibrators working their way southwest along the Canol Road. [Yukon]
North Canol Road fra Ross River
After taking the ferry across the Pelly River at the village of Ross River and after climbing out of the Ross River valley (the first 30 km. can be very slick with mud if there are recent rains) the North Canol is a fine two track gravel road heading N.E. You may be tempted to run at high speed as you may be the only vehicle on the road all day, but beware of the wildlife, especially MOOSE and Caribou that sometimes graze very close to the edge of the road! Billederne fra The North Canol Road er venligst udlånt af Tom Grenon, www.motorcycleexplorer.com
Heading into the Mackenzie Mountain Range, as the North Canol climbs into the foothills of the Mackenzie Mtn. the road narrows but still has a good surface
The Canol Road

 

Crossing the remains of the last standing bridge near the border of the Yukon and N.W.T. at MacMillan Pass.The old truck was positioned to protect the footing of the bridge and is the only reason there is any bridge left to cross!
Tsichu Creek
This bridge still had much of the timbers and pilings present but like all the others, was useless. Most of the bridges got broken up then swept away by ice breaking up in the spring, this is also why the Canol Pipeline was originally abandoned in 1945 - every winter there would be so much damage it wasn't worth repairing
Tundra and mountains on the NWT border
Tsichu River
Når vi finder Tsichu må vi forvente at finde en lille creek, lidt som på  Mountain River, se billederne fra starten på Mountain River andetsteds på denne hjemmeside. Vi er her i ca. 1330 meters højde.

Det er svært at sige noget om turens først ca. 110 km, da det ikke har været muligt at finde turbeskrivelser for denne del. Der er nogen, som har hørt om nogen, da har gjort det, men sidste gang var vist i 1988. 

Der tager ca.15 km inden Tsichu bliver til en "River". (se kort 105P05). På dette stykker falder den ca. 100 m. Selve Tsichu River er ca. 25 km, hvorefter den løber ind i Upper Keele River. Floden falder ca. 140 m på denne strækning.

"I have heard of people paddling the Tischu river, but I have not paddled it myself.
 
It is little more than a stream where the CANOL Road crosses it, and I have heard that it is narrow and quite tricky in places - but I cannot give you any more information.
 
It will probably be a very interesting trip for you, and I would be interested in hearing about your experiences when you have finished.
 
Nick, Mountain River (Norman Wells)"


Vi kan altså forvente, at Tsichu River vil være en smal flod med stærk strøm og mange sten. Da vi ankommer i det sene forår, og flodens udspring ligger i ca. 1230 meters højde, vil vandet være koldt. Vi vil derfor medbringe våddragter til turens første del, og vi må som minimum skulle forvente at bruge dem på Tsichu River.

Ud fra højdekurverne på kortet (105P06) ser det ud til, at vi kan forvente at møde mindre Caynons, hvor forudgående rekognosering er en nødvendighed. De sidste 10 km, og særligt de sidste 3-4 km af Tsichu River ser ud til at byde på en del spændende fospadling ud fra kortets angivelser af Rapids. Men da kortene er fra 1984 (de nyeste, som findes) skal angivelse af Rapids tages med et vist forbehold. Floder falder på dette stykke i snit 5-10 meter pr. kilometer, og de sidste 3-4 kilometer omkring 10 meter pr. kilometer, måske lidt mere. Gert mener ud fra kortene, at der kan være risiko for en portage her.


Ca. midtvejs på Tsichu River ligger der en sø af en rimelig størrelse, dvs. næste 1 km. lang. Den ligger 1 km. nord for floden. Den er forhåbentligt en god fiskesø. Den kan måske danne base for en overlægger dag.

Upper Keele River
Vi betegner stykket fra, hvor Tsichu River løber ind i Keele River, til hvor Natla River løber ind i Keele som Upper Keele River. Her findes ingen tilgængelige beskrivelser af floden, og vi må foranledige os på kortene fra 1984. Den del er floden er ca. 70 km.

På dette stykke er der en større Caynon, Sekwi Caynon. Den er næsten 1 km. lang.  Den ligger ca. midtvejs på dette stykke. (se kort 105P06). Floden falder fortsat ca. 5-10 meter pr. kilometer. Det er en rimeligt jævnt fald på de første 14 kilometer.

Inden Natla og Keele River løber sammen løber de parallelt 2-3 kilometer. En lille drøm kunne være at lave en portage her ind over land på ca. 2 kilometer og så padle de sidste 4-5 kimometer af Natla River ind i Keele River. Men vi skal huske, at der i tur-beskrivelserne for Natla River omtales et drop og en portage på de sidste 10 kilometer af Natla, hvorfor vi lige skal undersøge dette lidt nærmere.
Natla River - et flot landskab
The beginning of Tsichu Creek
This picture is past old squaw lodge which is 30 km into the NWT and right in the tundra. The remains of the bridge dates back to WW2 and has deteriorated slowly in the cold climate.
Natla River - vi kan sikkert forvente lidt af det samme
Keele River
Keele River er en mere stille flod end Tsichu River, men der er stadigvæk store rapids.

Keele River bevæger sig fra bjergene og løber ud i lavlandet ca. 100 km før den ender i Mackenzie River. De sidste 100 km. aftager strømmer i styrke og vi kan forvente at finde de kendte jordbanker.

Der er tale om flod, der ikke så teknisk svær at padle, dog kan der visse steder forventes stopbølger på over 1 meter. Vi får sikkert god brug for vores spray-cover. Udover store stopbølge er der ifølge beskrivelserne også nogle Canyons.

Lige nede for, hvor sammenfletningen af Keele River og Natla River mellem Delthore and Stelfox Mountains vil der ligge en outfitter's cabin.

Ca. 2 km. før Ekwi River vil der være nødvendigt med en portage.

Der vil på denne del af turen være mulighed for at se caribou, elg (moose), Grizzly bjørne, ørne og med stor sandsynlighed Dall Sheeps. Der er gode fiske muligheder efter arctic grayling og bull trout.

Der skulle efter sigende være en utroligt flot fauna på denne del af floden med mange af de kendte blomster på bjergfloder. 

Vi være være i bjergene indtil de sidste par dage af turen inden vi når frem til Mackenzie River. Bjergene "falder væk" fra floden og floden vil have mange udløb på denne del. Red Dog Mountains er det sidste store bjergformation før vi når lavlandet og den vil symbolisere slutningen på floden.

 

Efterårsstemning på the Canol Road